کد مطلب: ۶۹۳۰
تعداد بازدید: ۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸
امامت و امامان (ع) | ۱۸
در اين جا تذكر اين نكته را لازم مى‌‏دانم كه علما و بزرگان دين بايد توجه داشته باشند كه در اين زمان و زمان‏هاى‌ گذشته و زمان‏هاى‌ آينده افرادى‌ شياد و سودجو بوده و هستند كه در فرصت‏هاى‌ مناسب به ويژه ايام بحرانى‌ و بروز مشكلات اجتماعى‌، قشر عوام و ساده لوح را هدف قرار مى‌‏دهند و با ذكر داستان‏هاى‌ اميدوار كننده و خواب‏هاى‌ بى‌‏پايه و خبرهاى‌ ضعيف و غير موثّق و برخى‌ كارهاى‌ دروغين و غير عادى‌ و مديحه سرايى‌‏هاى‌ دروغين، مردم عوام و ساده لوح را فريب مى‌‏دهند.

بخش دوّم: اهل ‏بيت (ع) از ديدگاه قرآن و حديث | ۸


انگيزه‌‏هاى‌ غلو


غاليان و مروجان غلو در اين عمل انگيزه‏هاى‌ مختلفى‌ داشتند كه در احاديث به برخى‌ از آنها اشاره شده است:

 

1.جهل و نادانى‌‏

 

در توقيعى‌ كه از جانب حضرت صاحب الامر(ع) صادر شده چنين آمده:
اى‌ محمد بن على‌! جاهلان و نادانان شيعه و كسانى‌ كه دينشان به اندازه‌ی بال مگس ارزش ندارد ما را اذيت مى‌‏كنند. خدا و پيامبر و ملائكه و پيامبران و اولياى‌ خدا و هر كس كه اين كتاب را مى‌‏شنود شاهد مى‌‏گيرم كه من به خدا و رسول الله پناه مى‌‏برم از كسانى‌ كه مى‌‏گويند ما علم غيب مى‌‏دانيم يا در ملك خدا شريك او هستيم، يا ما را در مقامى‌، غير از مقامى‌ كه خدا برايمان مقرر داشته قرار مى‌‏دهند، همانا كه خدا و ملائكه و پيامبران و اولياى‌ خدا از اين افراد برئى‌ مى‌‏باشند.[1]


2.سوء استفاده ‏هاى‌ مالى‌‏

 

امام محمد باقر(ع) درباره‌ی سه تن از غاليان به نام‏هاى‌ ابوالغمر، جعفربن واقد و هاشم بن ابى‌ هشام فرمود: اينها به وسيله‌ی ما مال مردم را مى‌‏خورند (استاكلوا الناس) مردم را به سوى‌ آن چه ابوالخطاب بدان دعوت مى‌‏كند مى‌‏خوانند. خدا لعنت كند ابوالخطاب و كسانى‌ كه مردم را به سوى‌ او دعوت مى‌‏نمايند و كسانى‌ كه قبلاً مردم را بدان سوى‌ دعوت مى‌‏نمودند.[2]


3. گاهى‌ افراط در محبت‏

 

حضرت على‌ بن حسين(ع) فرمود: يهود در اثر افراط در محبت به «عُزير» گفتند آن چه را كه درباره‏اش گفتند، پس نه عُزير از آنهاست و نه آنان از عُزير. و نصارى‌ در اثر افراط در محبت به عيسى‌، گفتند آن چه را درباره‏اش گفتند، پس نه عيسى‌ از آنان است، نه آنها از عيسى‌. همين سنت درباره‌ی ما نيز جارى‌ شده است. گروهى‌ از شيعيان آن قدر ما را دوست مى‌‏دارند كه آن چه را يهود درباره‌ی عزير و نصرانى‌‏ها درباره‌ی عيسى‌ گفتند درباره‌ی ما مى‌‏گويند، پس نه آنان از ما هستند و نه ما از آنها.[3]


چكيده سخن و يك هشدار

 

چنان كه خوانديد يكى‌ از گرفتارى‌‏هاى‌ بزرگ امامان معصوم و تشيّع راستين و مظلوم، پيدايش دو عقيده انحرافى‌ غلو و تفويض بوده است. اين عقايد باطل به چهره‌ی نورانى‌ ائمه اطهار و مذهب تشيّع لطمه مى‌‏زد و مردم را به آنها بدبين مى‌‏ساخت. متأسفانه اين خطر بزرگ يا توطئه شوم داخلى‌ توسط افرادى‌ انجام مى‌‏گرفت كه از مدعيان ولايت و دوستى‌ اهل بيت بودند كه در اثر جهالت و اظهار عشق دروغين، يا به طمع سودجويى‌‏هاى‌ مادى‌، عظمت خداى‌ بزرگ را تنزل داده و امامان معصوم را در برخى‌ از صفات مختص خدايى‌ شريك قرار مى‌‏دادند. و با نشر اين عقايد باطل گروهى‌ از مردم عوام و ساده لوح را فريب مى‌‏دادند. اين خطر بزرگ كيان مذهب تشيّع را در معرض خطر قرار مى‌‏داد. در چنين موقعيت خاصى‌ بود كه ائمه اطهار(ع) سكوت در برابر اين مداحى‌‏هاى‌ باطل را ناروا دانسته و به افشاگرى‌ و جهاد علمى‌ عليه اين افكار باطل و خرافى‌ قيام كردند. سران آنها را به كفر و خروج از دين و نشر افكار باطل معرفى‌ نمودند، آنها را علناً لعن و از خود طرد كردند حتى‌ در برخى‌ مواقع كشتن آنها را مباح دانستند، و بدين وسيله پيروان عوام و ساده لوح آنها را آگاه ساختند. به بركت اقدام جدى‌ ائمه اطهار(ع) بود كه اين توطئه‏ بزرگ رفع شد؛ به گونه‏اى‌ كه در اين زمان اثرى‌ از فرقه غاليان و مفوضه مشاهده نمى‌‏شود. البته بعد از ائمه اطهار(ع) علماى‌ تشيّع نيز در پاسدارى‌ از عقايد صحيح اسلام و مبارزه با عقايد باطل و انحرافى‌ سعى‌ بليغ داشته و دارند.
در اين جا تذكر اين نكته را لازم مى‌‏دانم كه علما و بزرگان دين بايد توجه داشته باشند كه در اين زمان و زمان‏هاى‌ گذشته و زمان‏هاى‌ آينده افرادى‌ شياد و سودجو بوده و هستند كه در فرصت‏هاى‌ مناسب به ويژه ايام بحرانى‌ و بروز مشكلات اجتماعى‌، قشر عوام و ساده لوح را هدف قرار مى‌‏دهند و با ذكر داستان‏هاى‌ اميدوار كننده و خواب‏هاى‌ بى‌‏پايه و خبرهاى‌ ضعيف و غير موثّق و برخى‌ كارهاى‌ دروغين و غير عادى‌ و مديحه سرايى‌‏هاى‌ دروغين، مردم عوام و ساده لوح را فريب مى‌‏دهند.
حتى‌ امكان دارد، دانسته يا نادانسته عقيده غلو يا تفويض را ترويج نمايند. بنابراين، علماى‌ دين و پاسداران عقايد صحيح اسلام و تشيّع راستين بايد همواره هوشيار و بيدار باشند و در برابر عقايد باطل شجاعانه قيام و اقدام نمايند؛ چنان كه علماى‌ پيشين چنين بوده‏اند.


خودآزمایی


1- انگیزه‌های غاليان و مروجان غلو را نام ببرید.
2- چرا اکنون اثرى‌ از فرقه غاليان و مفوضه مشاهده نمى‌‏شود؟

 

پی نوشت ها

 

[1]. همان، ص 267: در اين توقيع شريف و برخى‌ احاديث ديگر دانستن علم غيب از مصاديق غلو به شمار رفته و از امامان و پيامبر نفى‌ شده است. ولى‌ بعض دانشمندان در توجيه مطلب گفته‏اند: در صورتى‌ غلو است كه آنان را در علم به غيب مستقل بدانيم، اما اگر كسى‌ عقيده داشته باشد كه در موارد لازم، علم به برخى‌ معلومات غيبى‌ از جانب خداى‌ متعال در اختيارشان قرار مى‌‏گيرد، چنين علمى‌ را نه امامان از خود نفى‌ كرده‏اند نه با وجود امكانى‌ آنان منافات دارد. چنان كه حضرت ابوالحسن(ع) در حديث سابق علم به غيب را به همين‌گونه تفسير مى‌‏كرد.
[2]. بحارالانوار، ج 25، ص 319.
[3]. همان، ص 288.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله ابراهیم امینی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: